Назад до блогу

Роль викладача у формуванні критичного мислення та інноваційних навичок учнів: нові підходи та методики

Опубліковано на 11 May 2023
зображення блогу Роль викладача у формуванні критичного мислення та інноваційних навичок учнів: нові підходи та методики

Викладач - ключова фігура у формуванні критичного мислення та інноваційних навичок учнів. Вони мають значний вплив на розвиток аналітичних та інноваційних здібностей учнів. 

Все навколо постійно рухається та змінюється, з кожним днем зʼявляються нові підходи та методики, і головна мета - йти пліч-о-пліч із новітніми технологіями, освітніми програмами, адже учні також по-іншому сприймають навчання та викладачів. Сучасні викладачі, знавці своєї справи, можуть допомогти учням розвивати критичне мислення та аналітичні навички, щоб вони могли стати ефективними учасниками суспільства та успішно функціонувати в різних сферах життя.

Критичне мислення є ключовою навичкою в сучасному навчанні. Воно дозволяє учням аналізувати та оцінювати інформацію, яка надходить до них з різних джерел. Викладачі мають допомогти навчити учнів розрізняти правдиву інформацію від неправдивої, розвивати їх здатність до критичного мислення та аналізу різноманітної інформації.

Інноваційні навички також є дуже важливими, оскільки технології та інновації постійно змінюють наше життя. Викладачі можуть навчити учнів розвивати творчість та інноваційний підхід до вирішення будь-яких проблем. Вони також можуть стимулювати учнів до пошуку нових ідей та розвивати їх здатність до інноваційного мислення.

Які підходи варто застосовувати для формування критичного мислення та інноваційних навичок учнів ?

Безкоштовне стокове фото на тему «вода, впритул, Деревина» стокове фото

1) Один з нових підходів до формування критичного мислення та інноваційних навичок учнів - це застосування проблемно-орієнтованого навчання. 

Цей підхід дозволяє учням активно досліджувати тему, знаходити рішення проблем, розвивати навички співпраці та комунікації, а також навчає їх самостійності та критичного мислення. Учні залучаються до процесу навчання та вирішують реальні проблеми. Це сприяє підвищенню їх мотивації та інтересу до навчання. 

Проблемно-орієнтоване навчання базується на використанні різноманітних методів, таких як проектна діяльність, ігрові технології, дослідницькі завдання та інші. Використання цього підходу дозволяє формувати особистість учня, здатного до самостійного мислення та вирішення різних проблем.

2) Інший підхід - це застосування сучасних технологій в навчальному процесі. Використання різних програм та інтерактивних інструментів може допомогти учням розвивати навички критичного мислення, аналізу та інновацій.

Застосування сучасних технологій в навчальному процесі є дуже важливим, оскільки це дозволяє зробити навчання більш ефективним та цікавим для учнів. Використання різних програм, додатків та інтерактивних інструментів може допомогти учням розвивати навички критичного мислення, аналізу та інновацій.

Використання відеоуроків, онлайн-ігор та інтерактивних завдань може сприяти більш глибокому засвоєнню матеріалу та розвитку певних навичок. Також, використання спеціальних програм для створення презентацій, відео та інших матеріалів може допомогти учням розвивати навички творчого мислення та викладання інформації. Наприклад, використання програми Zoom - для відеоконференцій, Google Classroom - для дистанційного навчання, Kahoot та Quizlet - для інтерактивних завдань, Prezi та Canva - для створення презентацій, Adobe Premiere Pro та iMovie - для монтажу відео.

Застосування сучасних технологій в навчальному процесі також дозволяє учням бути більш самостійними та активними в процесі навчання. Це надає унікальну можливість вчитися у будь-який час та з будь-якого місця, використовуючи різні пристрої, такі як комп'ютери, смартфони та планшети.

3) Застосування інтерактивних методів: використання інтерактивних методів навчання, таких як ігри, дискусії та проекти, дозволяє залучити учнів до активної участі в навчальному процесі, розвивати їх комунікативні навички та стимулювати креативність. Інтерактивні методи допомагають зрозуміти матеріал краще, зберегти інформацію в пам'яті на довгий час та підвищити мотивацію до навчання.

Наприклад, це можуть бути:

  • віртуальні екскурсії та інтерактивні карти для вивчення географії, історії та права;
  • онлайн-ігри, які допомагають учням розвивати навички алгебри, геометрії (у початкових класах математики) та інших наукових дисциплін;
  • відеоматеріали та аудіо-книги для підвищення рівня аудіювання та розуміння української мови та іноземних мов;
  • проекти, які дозволяють учням вивчати нові технології та розвивати креативність;
  • онлайн-інструменти для створення тестів та інтерактивних завдань для оцінювання знань учнів.

4) Розвиток самостійності: створення умов для самостійної роботи учнів, що дозволяє їм розвивати критичне мислення та інноваційні навички.

Для розвитку самостійності учнів, вчителі можуть використовувати різноманітні методи та прийоми, такі як індивідуальна та групова робота, самостійна підготовка до уроків, виконання творчих домашніх завдань, розв'язання задач та завдань, які вимагають від учнів аналізу, синтезу та оцінки інформації.

Для розвитку критичного мислення учнів, вчителі можуть пропонувати завдання, які вимагають аналізу та оцінки інформації, порівняння різних підходів до вирішення проблем, а також виявлення причин і наслідків подій.

Щодо розвитку інноваційних навичок, вчителі можуть стимулювати учнів до творчості та пошуку нових рішень, пропонуючи завдання, які вимагають від учнів розробки нових ідей, проектів та рішень на основі знань та досвіду, який вони здобувають на уроках та поза школою.

5) Викладачі також можуть створювати стимулююче навчальне середовище, де учні можуть розвивати свої навички та здібності. Для цього важливо застосовувати різні методики, такі як групова робота, дискусії, шкільні конференції, різноманітні проекти тощо.

Також викладачі можуть сприяти розвитку критичного мислення учнів, допомагаючи їм аналізувати інформацію, робити висновки та давати аргументовані відповіді на запитання. Крім того, викладачі можуть використовувати інтерактивні технології, такі як відеоуроки, вебінари, інтерактивні дошки тощо, щоб зробити навчання більш цікавим та захоплюючим для учнів. Важливо, щоб самі викладачі були відкриті до інновацій та завжди шукали нові способи покращення навчального процесу. Вони можуть бути гарним прикладом для учнів у разі використання сучасних програм, підходів та методів. 

6) Розвиток творчих здібностей є важливим елементом в навчальному процесі, оскільки він дозволяє учням розвивати свої таланти, вміння та здібності.

Це може бути досягнуто через створення сприятливих умов для творчості та інноваційного мислення. 

Наприклад, вчителі можуть використовувати різноманітні методики та техніки для стимулювання творчості учнів, такі як творчі завдання, проекти, групові дискусії, міні конференції тощо. Крім того, важливо забезпечити учням доступ до різних джерел інформації та ресурсів, що дозволяє їм розвивати свої знання та навички.

Розвиток творчих здібностей також може бути досягнутий через позитивну атмосферу в класі або групі, де учні можуть вільно висловлювати свої ідеї та думки. Вчителі можуть створювати сприятливі умови для співпраці та обміну ідеями між учнями, що дозволяє їм навчатися один від одного та розвиватися разом.

Існує багато програм та додатків, які вчителі можуть використовувати для створення стимулюючого навчального середовища. 

Наведемо нижче декілька з них:

1. Google Classroom - це безкоштовна платформа для навчання, яка дозволяє вчителям створювати та керувати класами/групами, дистанційно додавати завдання та розповсюджувати учбові матеріали. 

2. Kahoot! - це інтерактивна платформа для навчання, яка дозволяє вчителям створювати тестування, вікторини, опитування, питання та відповіді, які допомагають залучити учнів до навчання.

3. Quizlet - це електронна освітня система, яка дозволяє вчителям створювати та ділитися навчальними матеріалами, такими як словники, картки з питаннями, глосарії, словникові довідники, картки зі словами, картки з термінами, картки з визначеннями тощо.

4. Padlet - це онлайн-інструмент для створення віртуальних дошок, де вчителі можуть додавати матеріали, опитування, схематичні зображення, завдання та інформацію для своїх учнів.

5. Edmodo - це соціальна мережа для навчання, яка дозволяє вчителям створювати класи/групи, додавати завдання, ділитися матеріалами та обмінюватися ресурсами зі своїми учнями.

6. Socrative - це інтерактивний навчальний портал для навчання, який дозволяє вчителям створювати тести, опитування та анкетування, що допомагають залучити учнів до навчання.

7. Nearpod - це платформа для навчання, яка дозволяє вчителям створювати та ділитися презентаціями, завданнями, інтерактивними матеріалами та взаємодіючими ресурсами.

Ці засоби та інструменти можуть бути корисними для педагогів, які прагнуть йти в ногу з сучасністю, створювати захоплююче навчальне середовище та привертати увагу учнів до навчання.

Всі ці підходи та методи допоможуть вчителям ефективно розвивати критичне мислення та новаторські навички учнів, що дозволить їм успішно функціонувати в сучасному світі.

На сайті NASTAVNYK ви зможете переглянути профілі репетиторів, де вони розповідають про свої навички, освіту та підхід до навчання. Ви можете шукати репетиторів, які активно працюють над розвитком критичного мислення та інноваційних навичок учнів.


Підпишіться на щотижневі оновлення


Отримуйте останні оновлення блогу та отримайте те, що хочете, якомога швидше



Поділіться цією статтею